Pages

Ahad, 27 November 2016

LIFE IN UKM: TEATER KAMAR ILUSI

     Assalamualaikum. Pada 26 November 2016 pada jam 8.30 malam saya dan kawan-kawan telah pergi ke Panggung Seni untuk menonton teater Kamar Ilusi yang dipersembahkan oleh peserta dari Kolej Tun Syed Nasir, UKM cawangan KL. Harga tiket yang dijual kepada pelajar ukm adalah RM3. Kamar Ilusi adalah kisah anak muda yang mengalami sakit OCD atau Obsessive Compulsive Disorder.

Apa itu OCD?

  Sejenis penyakit kecelaruan mental, yang timbul disebabkan kewujudan pemikiran-pemikiran yang menghasilkan kebimbangan. Kebimbangan itu kemudiannya menuntut tindak balas yang berulang-ulang bertujuan mengurangkannya. Atau dengan kata lain, penyakit ini adalah gabungan pemikiran ketaksuban (English-obsession) dalam perlakuan, dan sikap ke atasnya (English-compulsion) yang berulang-ulang. 

Tanda-tanda OCD:

   Tanda-tanda kecelaruan yang membimbangkan ini wujud pada seringan-ringan perkara seperti membasuh tangan berulang-ulang. Selain itu, berlaku halangan meluas dalam menumpukan otak ketika menerima impuls daripada hubungan kelamin, amalan agama dan serangan luar. Tanda-tanda ini boleh merenggangkan hubungan sosial dan membuang masa.

Akibat OCD:

    Menyebabkan kesan buruk kepada emosi dan pengurusan diri penghidapnya. Selain kelakuan pesakit-pesakit OCD mungkin kadangkala nampak gila dan kurang siuman, penghidapnya juga kerapkali mempercayai bahawa pemikiran dan tindakan susulan sesuatu perkara yang dilakukan sebagai tidak wajar, dan mereka akan berasa lebih tertekan selepas menyedari perkara tersebut.

Kesimpulannya, Watak utama dalam teater Kamar Ilusi, Amir menghidap OCD hingga menyebabkannya tertekan dan berfikir bahawa dirinya menghidap HIV. Amir juga tertekan hingga terjurumus dalam aktiviti tidak bermoral seperti pengambilan dadah dan minuman beralkohol dan menyebabkan dirinya sentiasa berilusi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan