Pages

Ahad, 30 Oktober 2016

TEMPAT MENARIK DI SELANGOR

    Assalamualaikum. Sebagai anak Perak yang menetap dan belajar di Selangor, saya ingin berkongsi dengan anda tempat-tempat  menarik di Selangor yang saya dan anda boleh kunjungi. Antara tempat menarik yang boleh di lawati di Selangor adalah:



1) Sg. Chiling at Kuala Kubu Baru (Sungai Chiling Fish Sanctuary)

Terletak di Kuala Kubu Bharu, jalan menghala ke Fraser Hill. Perjalanan dari bandar Kuala Kubu Bharu menghala ke Fraser Hill. Landmark yang penting anda perlu cari ialah Empangan Kuala Kubu. Sg Chiling terletak lebih kurang 10 KM dari empangan tersebut.


2) Bukit Melawati
     Selain Rumah Api yang dibina pada tahun 1907, pengunjung yang datang juga berpeluang untuk melihat kesan sejarah lain ini seperti Meriam purba, Batu Hampar, Perigi Beracun, dan Muzium Sejarah Kuala Selangor yang dulunya adalah kediaman rasmi Pegawai Daerah Kuala Selangor. Di puncak bukit ini juga terdapat Balai Cerap iaitu tempat melihatnya anak bulan bagi menentukan tarikh bermula Ramadhan dan Syawal.


3) Pantai Morib, Banting Selangor
     Pantai Morib menjadi tumpuan kerana anda berpeluang melihat pemandangan matahari terbenam di sini. Sebab itulah Goldcoast Sepang dibangunkan di Sepang, semata-mata untuk menikmati keindahan dan suasana matahari terbenam.


     Banyak lagi tempat-tempat menarik di Selangor yang anda boleh lawati seperti Pulau Ketam, Sunway Lagoon Waterpark dan lain-lain. 

Sekian sahaja disini, Assalamualaikum ! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan